2012. december 6., csütörtök

Ajándékötletek IV.- Vajkaramella

Olyan rég ki akartam próbálni házilag a karamella kockát. Az mindegy volt, hogy tejkaramella vagy vajkaramella, csak karamell legyen. Imádjuk.
Miért pont ez a recept? Fogalmam sincs... valahogy rátaláltam valamit keresgélve és megtetszett az egyszerűsége.


Bemásolom ide szóról szóra is a receptet és zárójelbe írom a saját tapasztalatot egyes részeken:
"Egy liter nem tartósított, friss 2,8%-os tejbe 1 kg cukrot rakunk, majd lassú tűzre tesszük főzni. Nem szabad magas lángon, éppen annyira, hogy finoman gyöngyözzön
(a lassút olyan szó szerint kell érteni, hogy kattanásig tekerni a láng állítót vagy 1-esre rakni az elektromost. Én-nem direkt- egy mondjuk 1mm-el arréb tekertem és az első forralásnál ki is futott. Vakarhattuk a karamellát a tűzhelyről).
Néha rákeverünk.
(
kb. egy óra elteltével kezd el halovány barna lenni, addig én is csak néztem, hogy hogy lesz ebből karamella?? Plusz ekkortájt a tej tetején kis cukorszigetek lesznek, amelyeket érdemes elkevergetni, hogy felolvadjanak rendesen)
Kb. 3 óra múlva elkezd sűrűsödni, ekkor már többet kell kevergetni, hogy oda ne kapja.
(én előre be is állítottam 3 órát a sütőn-ott van ilyen visszaszámláló-és mintha a fazék is figyelte volna az időt, mert percre pontosan 3 óra alatt elkészült ill. készült el :D. A vége felé néha megindult felfelé, ekkor fakanálal visszakevertem, hogy tudja ki a főnök... hála égnek többet nem futott ki...itt már rendes karamell színről beszélhetünk.) Amikor sűrű lesz (mint a forró puding), levesszük a tűzről (tényleg az lesz), 10 dkg vajat belekeverünk, és kivajazott tepsibe simítjuk. Hidegre rakjuk és másnap szeletekre vágjuk. Sokáig eláll! "
(Lehet, hogy következőnek csak 5dkg vajat rakok bele, de az tuti, hogy nem vajazom ki a tepsit. Ugyanis a teteje jól megszilárdult, de a belseje és a "teste" határeset. Lehet szépen szeletelni, meg csomagolni, de még sem olyan, mint a bolti (állagra)).
A szeletelést a következő képpen ajánlom: inkább egy olyan spatula szerűvel, mit amivel a palacsintát forgatjuk stb finoman meghúzzuk a vonalat, ahol el akarjuk vágni. Ha rögtön belenyomjuk és választunk, a teteje "megrian" el is repedhet és csúnya lesz. Ha megvan a barázda, akkor sem úgy érdemes elvágni, mint a késsel-húzva, hanem a spatula szélességét kihasználva óvatosan belenyomva szeletelni. Ezután lehet a csíkokat kockázni és azokat nagyon óvatosan alájuk nyúlva kiszedni.


Az íze világbajnok, ezerszer jobb, mint a boltiak, de vércukor gyilkos is. Egyszerre 3 kis kockánál többet képtelen voltam megenni, pedig bírom az édeset....
A "sokáig eláll"-t én mindenképpen vagy hűtőben vagy elég hideg kamrában képzelem el. Mivel nincs benne tartósítószer, nem kísérleteznék hetekkel azelőtti gyártással :) De olyan gyors és egyszerű, szóval nem kell nagyon rákészülni.


Mivel az állaga puhább, szerintem ilyen átlátszó és/vagy mintás celofán tasakba nem jó rakni. Valami dobozka kell neki, mint amibe én is raktam. Köré valami celofánnal, mert a papír doboz tuti zsíros lesz és átázik tőle.

Én még egy adagot biztosan csinálok, sok pici csomagra lesz szükségem ;)
Kellemes karamellizálódást :D


1 megjegyzés:

  1. Elkészítettem. Tegnap délután 2kor kezdtem hozzá, 7 után zártam el a tűzhelyet. Isteni finom, de nekem még csak bőrös a teteje, kanalazni kell, pedig puding állagúra főztem, és kipróbáltam a hideg vizes próbát is (nagyon hideg vízbe egy cseppet a karamellből, ha kis golyót képez, akkor kész). Hátha estig alakulna még, mert olyan jól néznének ki kockára vágva..ráadásul én épp ezt a fajtát szeretem, ami puhább és omlósabb, nem a fogba ragadósat. Tehát az olyat, amilyen a Tied lett.:) De ha véletlenül kanállal kell megenni..hát az sem hiszem, hogy problémát okozna.:D

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kedves Látogató!
Köszönöm, hogy megtiszteltél bizalmaddal és látogatásoddal. Remélem, nagyon jól érzed majd magad nálam, és sok új ötletet tudok neked adni. Ahhoz, hogy hosszútávon működhessen a blog és sokáig tudjak az olvasóknak örömet okozni (és én is sokáig örömöm lelhessem az alkotásban), arra kérlek Téged, hogy a blogban megjelent tartalmakat ne másold, hanem a link megjelenítésével jelöld meg a forrást, mert rengeteg munkám van a kitalálástól a megvalósításon át egészen addig, hogy ide (igényesen) felkerülhessen bármi. Köszönöm megértésedet! ;-)
Szeretettel várlak vissza :-)
Fanni